Recension TI & T2

Röster & Recensioner

Tidkrigarna I & II

av Mikael Kvist

Recension

Tidkrigarna I-II – Hemliga kunskaper om tiden

Ur Quintessens av Eva Kingsepp

Det förefaller som att många i de kretsar som känner till Mikael Kvist antingen väljer att ställa sig positiva eller negativa till hans tankar, vilket i så fall inte är förvånande. Det är svårt att säga "jaså" om det som framförs i de båda böckerna om Tidkrigarna. Förenklat kan sägas att de, precis som titeln säger, behandlar två ämnen: tidens beskaffenhet – och därmed hela vår uppfattning om världen, kosmos o.s.v. – och en utomjordisk kraftmätning mellan olika grupper av utomjordingar. Nu vill jag be den som raskt reagerar med en fnysning så fort utomjordingar kommer på tal att inte sluta läsa här; det går förvisso att sålla bort dessa delar (även om det, som jag förstår, var just de som fick författaren att börja skriva böckerna ifråga) och få kvar en synnerligen intressant teori om tiden och rummet. Den som är beredd att ta till sig också de mer "flummiga" delarna står inför en överväldigande upplevelse, som skakar om det mesta i den rådande världsbilden. Böckerna behandlar bl. a. Uppbyggnad av och funktion hos det så kallade kristallnätet och kristallportar, m.a.o. vad som brukar gå under beteckningen jordstrålningslinjer (t.ex. leylinjer) och sexkantsfönster/sexpunktssystem. Den slagruteintresserade har här en hel del att hämta.

Mikael Kvist har en bakgrund som ingenjör inom elektronikområdet, vilket bl.a. innebär att han själv har kunnat konstruera mätverktyg för att undersöka paranormala fenomen. Det innebär också att han kan relatera till metafysiska företeelser ur en teknisk/fysikalisk synvinkel, vilket ger styrka åt hans teoretiska resonemang. Som vanligt inom detta område går det ju inte att bevisa något, men det är fullt möjligt att ta ställning till olika modeller av den paranormala verkligheten. Den modell som presenteras i Tidkrigarna är både tänkvärd och logiskt möjlig.

Recension

Resor i tiden... och krig med tiden

Ur Sökaren av Nils-Olov Jacobsson

Mikael Kvist bor i Dalarna och har i många år ägnat sig åt esoteriska frågor. Han arbetar med "änglahealing" och har ett eget förlag, där han ger ut böcker om ärkeänglar mm, samt tidskriften Vita vingar. Nu har han på sitt förlag Spektra-Art gett ut två böcker, Tidkrigarna I och II, med undertitlarna Den kosmiska komplotten (259 sidor) och den fristående fortsättningen Hemliga kunskap om tiden (264 sidor).Böckerna bygger på två serier föredrag, vilket kan förklara en del upprepningar. Det skadar inte, då framställningen är mycket koncentrerad.

Tidkriget

I del I berättar Mikael om en kosmisk komplott som han menar pågår runt omkring oss. Den består av att "utomjordingar" försöker få makt över jorden och människorna. Dessa utomjordingar ska dock inte förstås så enkelt som de oftast skildras, som invånare på andra planeter som åker omkring i "flygande tefat" i det fysiska universum. Nej, det är mer komplicerat. Här gäller det snarare "dimensions-genombrott", där varelser från framtiden reser bakåt i tiden för att berika sig med de speciella mentala energier som bara finns hos människorna, och på det viset befästa sin egen framtid. Mikael kallar dem "gudarna". De beskrivs som överlägsna oss på många sätt, men underlägsna oss känslomässigt. Gudarna företräder den manliga, härskande principen. Det är just människornas vårdande, kärleksfulla känslokvaliteter, som hör till "gudinnans" princip, som gudarna är ute efter. Mikael har sedan ett tiotal år varit medveten om detta pågående "tidkrig", och tillsammans med en växande grupp vänner tagit alltmer aktiv del i det. Han beskriver dramatiska händelser från sitt vardagsliv, som att han vaknar med sår på kroppen efter strider i drömmen, att lampor och stearinljus i hans sovrum exploderar, att "män i svart kostym" är ute efter både honom och hans arbetsmaterial som plötsligt kan dematerialiseras, att en bil plötsligt dyker upp från ingenstans mitt framför honom, och hans liv och säkerhet hotas på många sätt. Han skyddar sig genom att undvika alla fasta tidtabeller och ständigt ändra sina planer i sista stund, för att vara svårare anträffbar i tiden - vilket också medför praktiska svårigheter för hans vänner. Han måste ta tre kopior på alla manus och förvara på olika ställen. Orsaken till detta är att man inte kan resa tillbaka i tiden till samma plats mer än två gånger - tredje gången påverkar man tidsförloppet och riskerar därmed att skada sin egen framtid. "Klarhet, envishet och tre kopior är nycklar för att undvika tidsresenärers manipulation" Meningen med boken är att göra människor medvetna om det pågående tidkriget. Ju fler människor som blir medvetna, desto svårare blir det för tidkrigarna att behålla sitt övertag. Det håller redan på att svikta, eftersom Mikael och andra bildar allt större grupper som bygger på "gudinneenergin" dvs kärleken. De samarbetar med olika grupper utomjordingar som de träffar i både andlig och fysisk form.

Hallucinationer?

Hur bedömer man en bok som skildrar en helt annan världsbild än ens egen? Läst genom mina psykiaterglasögon beskriver den en psykotisk världsbild präglad av återkommande hallucinationer, förföljelsemani och storhetsvansinne, där författaren tycks mena att han själv och hans närmaste vänner har spelat en avgörande roll för att rädda planeten.

Men hallucinationer (i den meningen att man ser något som inte andra ser) är inte nödvändigtvis ett tecken på psykisk sjukdom. Om jag går ur yrkesrollen och istället försöker känna in vad det hela handlar om, så upplever uppenbarligen Mikael fler dimensioner i tillvaron än de flesta av oss gör. För honom är det självklart att ha kontakt, både andligt och som det förefaller även direkt fysiskt, med vita änglar och ljusa, gråa och mörka utomjordingar, att kroppsligt resa i tiden och att ibland låna ut sin kropp till en "utbytare" medan han själv är ute på uppdrag. Han försöker förmedla något om detta, om vilka faror och möjligheter han ser.

Att uppleva andra dimensioner är i sig inget tecken på psykisk sjukdom. Det avgörande är att man kan skilja på världarna och veta i vilken man befinner sig. Om man inte kan det, om de flyter in i varandra då kan man inte klara sin vardagstillvaro i den här världen och blir av omgivningen, eller i varje fall av psykiatrin, bedömd som sjuk. Men Mikael vet uppenbarligen i vilken värld han befinner sig, och kan förmedla sina upplevelser så att jag nästan kan förstå vad det handlar om. Hans text är välstrukturerad, och han skriver klart, skärpt och koncentrerat, allvarligt men ibland med lite torr humor.

Kanalisering?

Mikael skriver kritiskt och lite ironiskt om kanalisering, som han visserligen accepterar som någon form av kontakt med andra dimensioner. Men att ett budskap är kanaliserat, menar han, säger inget om dess inre kvalitet. Det är som att sälja schampo genom reklamfilm på TV - alla påstår att just deras schampo är bäst. I boken finns långa budskap från olika änglar och utomjordingar, förmedlade av Mikael och hans vänner. De är inte kanaliserade sägs det, utan mottagna direkt, på något annat sätt som skulle garantera mot förvanskning och feltolkningar. Som läsare kan jag inte så lätt förstå skillnaden. Flera av texterna är dock i sig tänkvärda och vackra, med en poetisk ton.

Tidens teknologi

Del II, Hemliga kunskap om tiden, varierar temat ur ett mer tekniskt perspektiv. Här försöker Mikael beskriva vad tid egentligen är och hur tidresor är möjliga. Han beskriver "jordens kristallnät" och "portar" till andra dimensioner. Dessa portar finns lite varstans ute i naturen. De kan vara ganska små, några meter, och kan förklara varför en person kan se ett UFO medan någon annan några meter därifrån inte ser någonting: Dimensionsgenombrottet kan bara ses av den som just då råkar stå inne i porten.

Mikael berättar om sina egna tidsresor, som förefaller ha skett i den fysiska kroppen, och om "framtidens tidteknologi": "Enbart i Sverige känner jag till tio fungerande uppfinningar som inte hör denna tid till. Antingen har de möjlighet att upphäva gravitationen eller skapa mer energi än vad som tillförs, en så kallad frigenerator. Fri energi är korrekt användande av tid"

Mikael beskriver också hur man vid meditation kan koppla in sig på "jordens kollektiva medvetande" och hjälpa till att bevaka det för att förebygga föroreningar och manipulationer utifrån. Det är bokens grundtema, att vi behöver bli medvetna om tidkrigarnas ständigt pågående försök att manipulera oss för att kunna stå emot dem. Samtidigt gäller det att hos oss själva utveckla kärleken, gudinnekraften, som gör jorden unik i vårt universum.

Böckerna har gott om teckningar som ibland gör det lättare att få tag i de undflyende tidsbegreppen. Det finns också utförliga ordförklaringar, som kan läsas som ett kapitel för sig. Men tidens innersta väsen går knappast att förstå. Boken handlar mest om resor bakåt i tiden, men man måste ju också hitta tillbaka till framtiden. Själv skulle jag vara helt nöjd med att kunna resa bara ett par dagar i framtiden, tillräckligt för att kunna se vilken den rätta lottoraden blir på lördag. Någon färdplan för sådana resor ger inte de här böckerna.

De här är de mest egenartade och mest fascinerande esoteriska böcker jag har läst på länge. Om Mikaels världsbild på något sätt är "sann" kan jag inte veta, det blir en trosfråga. Han konstaterar i slutet, med en av textens många paradoxer:

"Har orden i denna bok brutit ner dina föreställningar, har de fört dig lika många föreställningar närmare sanningen. Allt du inte förstår är sant. Allt du nu tror du förstår är inte sant - ännu en föreställning uppbyggd mellan den verkliga sanningen och dig"

Röster

Att läsa 1 och 2 av Tidkrigarna förändrade mitt liv. Oj vad den skakade om, ja nu har den skakat om min sambos liv också. Tack, nu börjar det finnas mening i livet. Denna bok väcker så otroligt mycket. Att inte förstå den har jag förstått efteråt att det är bra. Den går och läsa många gånger och varje gång står det något nytt i den, som jag inte tidigare har fått se. /EG, Milevia

Fler röster

"Tidkrigarna har gett mig kroniska aha-upplevelser".

"Den har vänt upp och ner på alla mina föreställningar och bekräftat så mycket vad jag har upplevt själv".