Röster & Recensioner

Marias Röst

av Mikael Kvist

Recension

Marias Röst - Ett personligt möte

Ur Vita Vingar av G Ström

För snart sju år sedan, läste jag en text i bladet Stjärnsundsnytt. Den stod på baksidan kommer jag ihåg. Det var någonting speciellt med den. Jag har alltid haft svårt för allt vad dikter heter. Men det här, det var något helt annorlunda. Det rörde sig inuti mitt bröst. Det blev varmt. Det här var någonting jag kände djup samklang med. Den kändes så sann. Ja, det är ju så här det är! Det stod inte vem som hade skrivit den. Den hette ”Tyst som en viskning”.När jag ett par år senare flyttade upp till Stiftelsen Stjärnsund frågade jag en av dem som varit med från starten vem som skrivit den texten. Det kom han inte ihåg. Ett år senare, när jag satt och pratade med Mikael vid hans köksbord, kom jag att nämna att jag hade läst något så fint i Stjärnsundsnytt en gång. Han frågade vad den hette, och jag talade om det. Den har jag skrivit, sa han efter en stunds tystnad. Vi blev tysta, det blev starkt och vi föll i meditation. Ingen av oss behövde säga något, närvaron i rummet sade allt.

Jag fick sedan glädjen att läsa mer av det han skrivit. Allt det är nu utgivet som Marias Röst - en bok som det inte går att läsa rakt igenom - då hinner man själv inte med. Jag kan bara läsa lite i taget för att verkligen kunna ta emot det som står och känna värmen i mitt bröst. Mikael har ett så rikt bildspråk, det står mer där än vad det är ord. Det talar till något mer än bara till mitt intellekt. Det är som att jag fylls av närvaron när jag läser.

Varje text i sig utstrålar Marias närvaro. Utöver det ger boken även en riklig bild av Jungfru Marias närvaro i våra liv nu idag. Det var inte bara på Jesu tid Hon fanns hos oss. Att Hon födde Kristus till jorden har även en djupare innebörd - Hon banar väg för Kristusljuset inom varje människa. Jag har fått en helt annan förståelse för relationen Jungfru Maria - Kristus. Jag har aldrig tidigare förstått vår kristendom.

Att Jungfru Maria har varit med Mikael när han skrivit - därom har jag inga tvivel. Han känner Henne mycket väl. Jag önskar att var och en finge uppleva Hennes närvaro fylla sitt inre.

Tyst som en viskning

Jag är alltid med dig

Jag talar alltid till dig

men jag tvingar mig aldrig på dig

Jag överröstar aldrig

Nej, min röst är så tyst som en viskning

och min närvaro är så mild som en smekning

När jag talar till dig

hör du min röst bara om du vill höra den

När jag ber dig

följer du mina ord bara om du vill följa dem

När du ber mig komma

är jag omedelbart med dig

Du behöver inte yppa ett ord

Inte ens mitt namn

Och när du ber om hjälp

har jag hörsammat dig

innan du ens fann orden för hjälp

Jag kommer innan någon mig ber - Innan något dig sker  Upp

Recension

Stilla samtal

Ur Athanor av L Spångberg

Mikael Kvists Marias röst (Spektra-Art 1994) är inte en lätt bok att recensera eller beskriva. Det en ovanlig bok. Mikael beskriver sin personliga kontakt med jungfru Maria. Hon talar till honom utan ord. Författaren översätter samtalen till ord. Boken är skriven som ett antal stilla samtal mellan dem. Stämningen i boken är mild, fridfull och enkel.

Det Maria talar om är svårt att sammanfatta, men hon talar bl.a om sin närvaro hos människan, om bönens kraft, om beskydd och om kärlek. Boken innehåller några fina illustrationer som jag tolkar som visioner.

Författaren skriver i sin egen presentation av boken bl a: "I Marias röst låter jag hennes ord bli dina med en önskan att hon ska beröra dig sa som hon berört mig."  Upp

Recension

Bland bokstäver och meningar

Av Glenn

En vackert formgiven liten bok är Marias röst av Mikael Kvist på förlaget Spektra Art. Mikael skriver om sina personliga upplevelser av Jungfru Maria. Den innehåller korta beskrivande stycken, men tyngdpunkten ligger på kanaliserade budskap från Maria. Boken innehåller också en del illustrationer. Det anges inte vem som har skapat dem, så jag antar att det dr författaren. De är, liksom boken i övrigt, enkla och stilrena.

Bokens hela upplägg betonar Marias mjukhet och stillhet. Hur det mjuka och stilla ändå är mycket kraftfullt. Jag tyckte mycket om den här boken då den är så konsekvent. Den bildar en väldigt fin helhet, där allt ifrån grafisk utformning till innehall ligger på samma energinivå och förstärker varandra. Mikael kvist har verkligen lyckats ge uttryck för Marias energi på flera plan. Boken är relativt tunn och fåordig, men de ord som den innehåller är desto mer givande. En utmärkt present till någon man tycker om och vill ge lite stöd och uppmuntran.  Upp

Röster

Denna bok går verkligen på djupet i mig. Jag kom starkt i kontakt med sorgen jag bar när jag läste denna bok. Det är en bok som jag när som helst kan gå tillbaka till, det är en bok jag vill ha liggande i min nattbordslåda. /ES, Milevia  Upp

Fler röster

"Jag har aldrig tidigare förstått så väl att Gud är kärlek och att den kärleken är till för mig"

"Den här boken väckte verkligen insikter i mig"